Image

Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі

«Віртуальний музей бортництва» створений у рамках Національного грантового проєкту Вишгородського історико-культурного заповідника за підтримки Українського культурного фонду.

Image

Проєкт реалізований у співпартнерстві з Вишгородською міською радою, Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, Сарненським історико-етнографічним музеєм та Олевським краєзнавчим музеєм. За сприяння: Київської обласної державної адміністрації, Житомирської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації.

У співпраці з: Державною архівною службою України, Центральним державним кінофотофоноархівом України ім. Г.С. Пшеничного та Державним архівом Київської області.

Image

Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі

«Віртуальний музей бортництва» створений у рамках Національного грантового проєкту Вишгородського історико-культурного заповідника за підтримки Українського культурного фонду.

Image

Проєкт реалізований у співпартнерстві з Вишгородською міською радою, Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, Сарненським історико-етнографічним музеєм та Олевським краєзнавчим музеєм. За сприяння: Київської обласної державної адміністрації, Житомирської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації.

У співпраці з: Державною архівною службою України, Центральним державним кінофотофоноархівом України ім. Г.С. Пшеничного та Державним архівом Київської області.»

Завдання Проєкту

Завдання Проєкту

Створити інноваційний культурний продукт

Image

Мета проєкту:

Image
Популяризація елементу нематеріальної культурної спадщини «бортництво»
шляхом створення інноваційного крос-секторального культурного продукту
– сайту «Віртуальний музей бортництва».
Image

Мета проєкту:

Image
Популяризація елементу нематеріальної культурної спадщини «бортництво»
шляхом створення інноваційного крос-секторального культурного продукту
– сайту «Віртуальний музей бортництва».

Ціль проєкту:

Створити інноваційний культурний продукт – «Віртуальний музей бортництва» з інтерактивною експозицією у цифровому форматі, доповнений інтерактивною поліграфією – інтерактивним іміджевим альбомом та презентаційними матеріалами (інтерактивний календар, набір інтерактивних листівок, QR-карток із доданою інформацією, відеоролик тощо). Поєднати в єдину систему web-ресурс та експозиційні матеріали музеїв трьох областей України за допомогою інтерактивних табличок з QR-кодами – «віртуальних філій» музею.

Ціль проєкту:

Image

Створити інноваційний культурний продукт – «Віртуальний музей бортництва» з інтерактивною експозицією у цифровому форматі, доповнений інтерактивною поліграфією – інтерактивним іміджевим альбомом та презентаційними матеріалами (інтерактивний календар, набір інтерактивних листівок, QR-карток із доданою інформацією, відеоролик тощо). Поєднати в єдину систему web-ресурс та експозиційні матеріали музеїв трьох областей України за допомогою інтерактивних табличок з QR-кодами – «віртуальних філій» музею.

 

Image
Image
Image

Віртуальна експозиція, крім того, вирішує ще декілька проблем, пов’язаних з використанням та презентацією бортництва, як частини нематеріальної спадщини. А саме: питання збереження матеріалів, доступності інформації про них та сталості результатів проєкту (на відміну від фізичного експонування, віртуальна виставка не має ані фізичних, ані часових обмежень).

Image
Image

Віртуальна експозиція, крім того, вирішує ще декілька проблем, пов’язаних з використанням та презентацією бортництва, як частини нематеріальної спадщини. А саме: збереженням матеріалів, доступністю інформації про них та сталістю результатів проєкту (на відміну від фізичного експонування, віртуальна виставка не має ані фізичних, ані часових обмежень).

Image

Також створені «віртуальні філії» web-сайту «Віртуальний музей
бортництва»: 8 інтерактивних табличок на території музейних та культурних
закладів трьох областей України (Рівненська, Житомирська, Київська), де існують експозиції з бортництва, а саме:

  • Національний історико - етнографічний заповідник «Переяслав»
  • Рівненський обласний краєзнавчий музей
  • Житомирський обласний краєзнавчий музей
  • Етнографічний комплекс «Українське село» (Київська область, Києво-Святошинський район, с. Бузова)
  • Вишгородський історико-культурний заповідник
  • Олевський краєзнавчий музей
     
  • Сарненський історико-етнографічний музей
     
  • Національний музей народної архітектури на побуту України

Мапа віртуальних філій:

Image

Інтерактивні таблички містять:

Коротку інформацію про бортництво, інформацію про проєкт та QR-код, за допомогою якого усі бажаючі зможуть перейти на сайт «Віртуальний музей бортництва», стати відвідувачами віртуальної експозиції. Таким чином залучатиметься додаткова аудиторія, в тому числі – дитяча та підліткова, повніше використовуватимуться діджитал - ресурси, створені у рамках проєкту.

 

Image
Image

Інтерактивні таблички містять:

Image

Коротку інформацію про бортництво, інформацію про проєкт та QR-код, за допомогою якого усі бажаючі зможуть перейти на сайт «Віртуальний музей бортництва», стати відвідувачами віртуальної експозиції. Таким чином залучатиметься додаткова аудиторія, в тому числі – дитяча та підліткова, повніше використовуватимуться діджитал - ресурси, створені у рамках проєкту.

 

До створення сайту залучені матеріали архівів України, Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, фото- та відеоматеріали польових етнографічних досліджень в: Іванківському районі Київської області, Сарненському та Рокитнівському районах Рівненської області, а також Олевському районі Житомирської області. Також, застосовані матеріали музейних установ: Вишгородського історико-культурного заповідника, Олевського краєзнавчого музею, Сарненського історико - етнографічного музею, Національного музею народної архітектури на побуту України, Національного історико - етнографічного заповідника «Переяслав», Рівненського обласного краєзнавчого музею, Житомирського обласного краєзнавчого музею, Етнографічного комплексу «Українське село». Наявні й фотоматеріали з приватних колекцій Юрія Халімончука (м. Олевськ Житомирської області), Миколи Данюка (м. Олевськ Житомирської області), та Алли Дмитренко (м. Луцьк ).

Image

До створення сайту залучені матеріали:

Архіви України, Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, фото- та відеоматеріали польових етнографічних досліджень в Іванківському районі Київської області, Сарненському та Рокитнівському районах Рівненської області, а також Олевському районі Житомирської області.
Також, застосовані матеріали музейних установ: 
Вишгородського історико-культурного заповідника, Олевського краєзнавчого музею, Сарненського історико - етнографічного музею, Національного музею народної архітектури та побуту України, Національного історико - етнографічного заповідника «Переяслав», Рівненського обласного краєзнавчого музею, Житомирського обласного краєзнавчого музею, Етнографічного комплексу «Українське село». 
Наявні й фотоматеріали з приватних колекцій 
Юрія Халімончука (м. Олевськ Житомирської області), 
Миколи Данюка (м. Олевськ Житомирської області), 
та Алли Дмитренко (м. Луцьк)

Image

Команда проєкту:

Image
Image

Досліджуємо сучасні традиціЇ бортництва

Під егідою проєкту, ініційованого Вишгородським історико-культурним заповідником, зібралася потужна команда, представлена фахівцями, зацікавленими особами Київської, Рівненської й Житомирської областей, а допомога керівництва трьох обласних держадміністрацій регіонів стала неоціненною для реалізації цілей і завдань проєкту. І, звичайно ж, він не відбувся б без підтримки Українського культурного фонду.

Влада ЛИТОВЧЕНКО,

куратор Національного проєкту «Бортництво Полісся:
архаїчна традиція у сучасному вимірі», директор Вишгородського історико-культурного заповідника, кандидат історичних наук

З часів князювання Ярослава Мудрого

Національний проєкт «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» має неоціненне значення для збереження та дослідження бортницької традиції, яку вперше у писемних джерелах було зафіксовано на теренах України у XI столітті — за часів князювання Ярослава Мудрого. 

Дмитро ШЕВЧЕНКО,

координатор Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»

Image
Image

Бортництво в сучасних технологіях

square_white_small.png

Інтерес до бортництва треба оживити сучасними технологіями, адже якщо цього не зробити, то кому це буде цікаво? Мені здається,наша команда це зробила і доволі успішно.

Олександр СТЕПАНЧУК,

модератор сайту та конкурсу малюнку, діджитал та SMM-менеджер проєкту, старший науковий співробітник Вишгородського історико-культурного заповідника

Живий діалог з представниками давнього ремесла

tree_white_small.png

Учасники Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» досягли результатів, намічених перед початком реалізації цієї масштабної програми, що охопила три регіони України. Навіть більше – нам удалося знайти осередки давнього промислу на Київщині.

Алла ПЛОТНІКОВА,

адміністратор проєкту. Завідувач відділу охорони пам’яток історії, археології та культури Вишгородського історико-культурного заповідника

Image
Image

Бортництво — живе

bee_white_small.png

Бортництво як наукове явище достатньо добре досліджене науковцями нашого інституту, однак це не допомогло нам його зберегти належним чином.

Галина БОНДАРЕНКО,

науковий керівник Національного проєкту «Бортництво Полісся:
архаїчна традиція у сучасному вимірі», провідний науковий
співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАНУ, кандидат історичних наук

Проєкт викликав інтерес суспільства

tree_white_small.png

Індикатор значимості й потрібності будь-якої справи, будь-якого проєкту — це інтерес до нього суспільства. Простежити рівень цього інтересу значною мірою можна через увагу, яку виявляють до справи засоби масової інформації. 

Людмила ШИКОТА,

піар-менеджер Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»
Image
Image

Погляд на бортництво зсередини

Специфіка роботи журналіста зазвичай передбачає спостереження й аналіз певної події дещо збоку, щоб осягнути контекст, у якому відбувається подія. Та зовсім інші враження й емоції, коли занурюєшся у подію зсередини. 

Інна КОСЯНЧУК,

журналіст Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»

Візуальний контент доповнив дослідження

Мені пощастило працювати з благодатним матеріалом, який сам по собі налаштовував на позитив. Давні борті, сучасні бортники, які бережуть традиції, дослідники, які прагнуть зафіксувати все, що пов’язане із сучасними реаліями давнього промислу, колоритна поліська природа… 

Ольга ДУМАНСЬКА,

фотограф Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»
Image
Image

Важлива справа для формування музейних фондів

Дослідження у межах Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» проводилися не лише у діючих бортницьких господарствах Полісся, а й в архівних установах. Адже завдяки ретельному вивченню архівних документів можна глибше зануритися в історію давнього ремесла.

Ірина ГОНЧАРЕНКО,

координатор фотоконкурсу, координатор онлайн – конкурсу дитячого малюнку, координатор онлайн–уроку. Провідний зберігач фондів Вишгородського історико-культурного заповідника

Зв'яжіться з нами

Ми відкриті для будь-якої форми зв'язку

Телефон

+38 (04596) 52-859

Web

https://vikz.org.ua

E-mail

vimus@ukr.net

Ми в

соцмережах

Зв'яжіться з нами

Ми відкриті для будь-якої форми зв'язку

Телефон

+38 (04596) 52-859

Web

https://vikz.org.ua

E-mail

vimus@ukr.net

Ми в

Ми в

соцмережах

Вишгородський історико-культурний заповідник

Адреса:

Вишгород, Київська область,
Україна, 07301
Вул. М. Грушевського, 1

Графік роботи:

Пн.-Пт. з 09-00 до 18-00.
Телефон: +38 (04596) 52-859
E-Mail: vimus@ukr.net

Як дістатися:

Приміською маршруткою
№ 397
від ст. метро "Героїв Дніпра" (Київ) до зупинки
"Енергетик" + 2 хвилини пішки.