Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі
«Віртуальний музей бортництва» створений у рамках Національного грантового проєкту Вишгородського історико-культурного заповідника за підтримки Українського культурного фонду.
Проєкт реалізований у співпартнерстві з Вишгородською міською радою, Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, Сарненським історико-етнографічним музеєм та Олевським краєзнавчим музеєм. За сприяння: Київської обласної державної адміністрації, Житомирської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації.
У співпраці з: Державною архівною службою України, Центральним державним кінофотофоноархівом України ім. Г.С. Пшеничного та Державним архівом Київської області.
Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі
«Віртуальний музей бортництва» створений у рамках Національного грантового проєкту Вишгородського історико-культурного заповідника за підтримки Українського культурного фонду.
Проєкт реалізований у співпартнерстві з Вишгородською міською радою, Управлінням культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, Сарненським історико-етнографічним музеєм та Олевським краєзнавчим музеєм. За сприяння: Київської обласної державної адміністрації, Житомирської обласної державної адміністрації та Рівненської обласної державної адміністрації.
У співпраці з: Державною архівною службою України, Центральним державним кінофотофоноархівом України ім. Г.С. Пшеничного та Державним архівом Київської області.»
Завдання Проєкту
Створити інноваційний культурний продукт
Мета проєкту:
шляхом створення інноваційного крос-секторального культурного продукту
– сайту «Віртуальний музей бортництва».
Мета проєкту:
шляхом створення інноваційного крос-секторального культурного продукту
– сайту «Віртуальний музей бортництва».
Ціль проєкту:
Створити інноваційний культурний продукт – «Віртуальний музей бортництва» з інтерактивною експозицією у цифровому форматі, доповнений інтерактивною поліграфією – інтерактивним іміджевим альбомом та презентаційними матеріалами (інтерактивний календар, набір інтерактивних листівок, QR-карток із доданою інформацією, відеоролик тощо). Поєднати в єдину систему web-ресурс та експозиційні матеріали музеїв трьох областей України за допомогою інтерактивних табличок з QR-кодами – «віртуальних філій» музею.
Ціль проєкту:
Створити інноваційний культурний продукт – «Віртуальний музей бортництва» з інтерактивною експозицією у цифровому форматі, доповнений інтерактивною поліграфією – інтерактивним іміджевим альбомом та презентаційними матеріалами (інтерактивний календар, набір інтерактивних листівок, QR-карток із доданою інформацією, відеоролик тощо). Поєднати в єдину систему web-ресурс та експозиційні матеріали музеїв трьох областей України за допомогою інтерактивних табличок з QR-кодами – «віртуальних філій» музею.
Віртуальна експозиція, крім того, вирішує ще декілька проблем, пов’язаних з використанням та презентацією бортництва, як частини нематеріальної спадщини. А саме: питання збереження матеріалів, доступності інформації про них та сталості результатів проєкту (на відміну від фізичного експонування, віртуальна виставка не має ані фізичних, ані часових обмежень).
Віртуальна експозиція, крім того, вирішує ще декілька проблем, пов’язаних з використанням та презентацією бортництва, як частини нематеріальної спадщини. А саме: збереженням матеріалів, доступністю інформації про них та сталістю результатів проєкту (на відміну від фізичного експонування, віртуальна виставка не має ані фізичних, ані часових обмежень).
Також створені «віртуальні філії» web-сайту «Віртуальний музей
бортництва»: 8 інтерактивних табличок на території музейних та культурних
закладів трьох областей України (Рівненська, Житомирська, Київська), де існують експозиції з бортництва, а саме:
- Національний історико - етнографічний заповідник «Переяслав»
- Рівненський обласний краєзнавчий музей
- Житомирський обласний краєзнавчий музей
- Етнографічний комплекс «Українське село» (Київська область, Києво-Святошинський район, с. Бузова)
- Вишгородський історико-культурний заповідник
- Олевський краєзнавчий музей
- Сарненський історико-етнографічний музей
- Національний музей народної архітектури на побуту України
Мапа віртуальних філій:
Інтерактивні таблички містять:
Коротку інформацію про бортництво, інформацію про проєкт та QR-код, за допомогою якого усі бажаючі зможуть перейти на сайт «Віртуальний музей бортництва», стати відвідувачами віртуальної експозиції. Таким чином залучатиметься додаткова аудиторія, в тому числі – дитяча та підліткова, повніше використовуватимуться діджитал - ресурси, створені у рамках проєкту.
Інтерактивні таблички містять:
Коротку інформацію про бортництво, інформацію про проєкт та QR-код, за допомогою якого усі бажаючі зможуть перейти на сайт «Віртуальний музей бортництва», стати відвідувачами віртуальної експозиції. Таким чином залучатиметься додаткова аудиторія, в тому числі – дитяча та підліткова, повніше використовуватимуться діджитал - ресурси, створені у рамках проєкту.
До створення сайту залучені матеріали архівів України, Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, фото- та відеоматеріали польових етнографічних досліджень в: Іванківському районі Київської області, Сарненському та Рокитнівському районах Рівненської області, а також Олевському районі Житомирської області. Також, застосовані матеріали музейних установ: Вишгородського історико-культурного заповідника, Олевського краєзнавчого музею, Сарненського історико - етнографічного музею, Національного музею народної архітектури на побуту України, Національного історико - етнографічного заповідника «Переяслав», Рівненського обласного краєзнавчого музею, Житомирського обласного краєзнавчого музею, Етнографічного комплексу «Українське село». Наявні й фотоматеріали з приватних колекцій Юрія Халімончука (м. Олевськ Житомирської області), Миколи Данюка (м. Олевськ Житомирської області), та Алли Дмитренко (м. Луцьк ).
До створення сайту залучені матеріали:
Архіви України, Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, фото- та відеоматеріали польових етнографічних досліджень в Іванківському районі Київської області, Сарненському та Рокитнівському районах Рівненської області, а також Олевському районі Житомирської області.
Також, застосовані матеріали музейних установ:
Вишгородського історико-культурного заповідника, Олевського краєзнавчого музею, Сарненського історико - етнографічного музею, Національного музею народної архітектури та побуту України, Національного історико - етнографічного заповідника «Переяслав», Рівненського обласного краєзнавчого музею, Житомирського обласного краєзнавчого музею, Етнографічного комплексу «Українське село».
Наявні й фотоматеріали з приватних колекцій
Юрія Халімончука (м. Олевськ Житомирської області),
Миколи Данюка (м. Олевськ Житомирської області),
та Алли Дмитренко (м. Луцьк)
Команда проєкту:
Досліджуємо сучасні традиціЇ бортництва
Під егідою проєкту, ініційованого Вишгородським історико-культурним заповідником, зібралася потужна команда, представлена фахівцями, зацікавленими особами Київської, Рівненської й Житомирської областей, а допомога керівництва трьох обласних держадміністрацій регіонів стала неоціненною для реалізації цілей і завдань проєкту. І, звичайно ж, він не відбувся б без підтримки Українського культурного фонду.
Влада ЛИТОВЧЕНКО,
куратор Національного проєкту «Бортництво Полісся:
архаїчна традиція у сучасному вимірі», директор Вишгородського історико-культурного заповідника, кандидат історичних наук
З часів князювання Ярослава Мудрого
Національний проєкт «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» має неоціненне значення для збереження та дослідження бортницької традиції, яку вперше у писемних джерелах було зафіксовано на теренах України у XI столітті — за часів князювання Ярослава Мудрого.
Дмитро ШЕВЧЕНКО,
координатор Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»
Бортництво в сучасних технологіях
Інтерес до бортництва треба оживити сучасними технологіями, адже якщо цього не зробити, то кому це буде цікаво? Мені здається,наша команда це зробила і доволі успішно.
Олександр СТЕПАНЧУК,
модератор сайту та конкурсу малюнку, діджитал та SMM-менеджер проєкту, старший науковий співробітник Вишгородського історико-культурного заповідника
Живий діалог з представниками давнього ремесла
Учасники Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» досягли результатів, намічених перед початком реалізації цієї масштабної програми, що охопила три регіони України. Навіть більше – нам удалося знайти осередки давнього промислу на Київщині.
Алла ПЛОТНІКОВА,
адміністратор проєкту. Завідувач відділу охорони пам’яток історії, археології та культури Вишгородського історико-культурного заповідника
Бортництво — живе
Бортництво як наукове явище достатньо добре досліджене науковцями нашого інституту, однак це не допомогло нам його зберегти належним чином.
Галина БОНДАРЕНКО,
архаїчна традиція у сучасному вимірі», провідний науковий
співробітник Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАНУ, кандидат історичних наук
Проєкт викликав інтерес суспільства
Індикатор значимості й потрібності будь-якої справи, будь-якого проєкту — це інтерес до нього суспільства. Простежити рівень цього інтересу значною мірою можна через увагу, яку виявляють до справи засоби масової інформації.
Людмила ШИКОТА,
Погляд на бортництво зсередини
Специфіка роботи журналіста зазвичай передбачає спостереження й аналіз певної події дещо збоку, щоб осягнути контекст, у якому відбувається подія. Та зовсім інші враження й емоції, коли занурюєшся у подію зсередини.
Інна КОСЯНЧУК,
журналіст Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі»
Візуальний контент доповнив дослідження
Мені пощастило працювати з благодатним матеріалом, який сам по собі налаштовував на позитив. Давні борті, сучасні бортники, які бережуть традиції, дослідники, які прагнуть зафіксувати все, що пов’язане із сучасними реаліями давнього промислу, колоритна поліська природа…
Ольга ДУМАНСЬКА,
Важлива справа для формування музейних фондів
Дослідження у межах Національного проєкту «Бортництво Полісся: архаїчна традиція у сучасному вимірі» проводилися не лише у діючих бортницьких господарствах Полісся, а й в архівних установах. Адже завдяки ретельному вивченню архівних документів можна глибше зануритися в історію давнього ремесла.
Ірина ГОНЧАРЕНКО,
координатор фотоконкурсу, координатор онлайн – конкурсу дитячого малюнку, координатор онлайн–уроку. Провідний зберігач фондів Вишгородського історико-культурного заповідника
Зв'яжіться з нами
Ми відкриті для будь-якої форми зв'язку
Телефон
+38 (04596) 52-859
Web
https://vikz.org.ua
vimus@ukr.net
Ми в
Зв'яжіться з нами
Ми відкриті для будь-якої форми зв'язку
Телефон
+38 (04596) 52-859
Web
https://vikz.org.ua
vimus@ukr.net
Ми в
Ми в
соцмережах
Вишгородський історико-культурний заповідник
Адреса:
Україна, 07301
Вул. М. Грушевського, 1
Графік роботи:
Телефон: +38 (04596) 52-859
E-Mail: vimus@ukr.net
Як дістатися:
№ 397 від ст. метро "Героїв Дніпра" (Київ) до зупинки
"Енергетик" + 2 хвилини пішки.